Vestigingen in Europa

Het ontwikkelen van vestigingen in Europa is van essentieel belang voor Triodos Bank. Het stelt ons in staat expertise op te bouwen en uit te wisselen. Via een Europees netwerk kan Triodos Bank diensten leveren aan duizenden zakelijke en particuliere klanten, en de impact van duurzaam bankieren vergroten. De kernwaarden van de bank zijn uiteraard overal gelijk, maar er zijn ook belangrijke verschillen per land. Regelgeving, fiscale stimuleringsmaatregelen en overheidsbeleid op het gebied van duurzaamheid wijken van elkaar af.

2010 was een turbulent jaar voor de banksector, voor de economie als geheel en voor miljoenen consumenten en bedrijven in heel Europa. Een acute economische recessie was voor veel overheden aanleiding om bezuinigingsmaatregelen door te voeren en om in het bijzonder het duurzaamheidsbeleid te herzien. Dit werd gevoeld in alle Europese landen waar we actief zijn.

Toch hield de groei aan, ondanks en soms ook dankzij de aanhoudende gevolgen van de crisis. Triodos Bank bleef zich sterk uitbreiden in Nederland, met een groei van haar klantenbestand met meer dan 2.000 nieuwe klanten per maand, en maakte betalen via Ideal mogelijk. De Spaanse vestiging is ook op alle terreinen gegroeid. Ze voerde een nieuw ICT-platform in en positioneerde zichzelf met succes als ‘full service’ voor Spaanse cliënten. De Duitse vestiging trok in haar eerste volledig operationele jaar circa 1.000 nieuwe klanten aan.

De kredietverlening steeg in 2010 in alle vestigingen, maar met name in België, het Verenigd Koninkrijk en Spanje. In het Verenigd Koninkrijk steeg de kredietverlening met meer dan 25% tot GBP 300 miljoen. De Belgische vestiging financierde in de loop van 2010 haar 150ste windturbine. De Duitse vestiging verleende in 2010 circa EUR 24 miljoen aan nieuwe kredieten.

De financiële crisis heeft veel mensen er toe aangezet om hun bank en hun financiën opnieuw tegen het licht te houden. Sommigen zochten naar een andere benadering en vonden in Triodos Bank een geloofwaardige, transparante en steeds meer voor de hand liggende plek om hun geld onder te brengen. Bij de Nederlandse vestiging stegen de toevertrouwde middelen met EUR 228 miljoen, wat de verwachting van EUR 125 miljoen overtrof. In België stegen de toevertrouwde middelen met 12% tot EUR 86 miljoen, terwijl de Belgische Private Banking-activiteiten met 28% stegen tot EUR 49 miljoen.

VIDEO'S

Quirijn Bolle – Marqt, Nederland (foto)

Marqt, Nederland

een nieuw soort supermarkt waar producenten rechtstreeks aan het publiek verkopen en leveren

Grafiekgenerator – Maak uw eigen grafieken (teaser)

Grafiekgenerator

Eenvoudig samengevatte feiten en cijfers die u kunt samenstellen en downloaden.

Maak uw eigen grafieken

Impact – Welk verschil heeft Triodos gemaakt in 2010? (teaser)